5 Mart 2010 Cuma

Solid Works Hakkında Genel Bilgiler


GENEL TANITIM
SolidWorks yenilikçi, kullanımı kolay, Windows için hazırlanmış 3 boyutlu tasarım programıdır. SolidWorks her türlü makine, tesis, ürün tasarımında kullanıcıya Windows'un kolaylıklarını kullanarak hızlı bir şekilde çizim yapmasını sağlar. 
SolidWorks parasolid prensibinde çalıştığı için kullanıcıya, tasarımın her aşamasında müdahale şansı vererek, modelin boyutlarının, ölçülerinin ve ayrıntılarının istenilen şekilde değiştirilmesi imkanı vardır, saniyelerle ölçülebilecek zaman dilimlerinde teknik resim ve montajların yapılmasını sağlar. Feature tree (tasarım ağacı) ile yapılan işlemlerin sıraları ve yapıları değiştirilebilir. Üstelik yapılan değişiklikler sonucu varsa yapılmış olan montaj ve teknik resim anında güncelleşir. Böylece kullanıcıya teknik resimde veya montajda parçaya müdahale edebilme şansı doğar. 


SolidWorks 2000'de ‘'smart mate'' (akıllı montaj) adlı uygulama son derece hızlı montaj yapılmasını sağlar. Bunun dışında sac parçaların açılımını yaparak uzama miktarları hesaplanabilir. Ayrıca katı objeler kullanılarak kesme, yırtma veya şekillendirme işlemleri yapılabilmektedir. 
Yapılmış olan tüm bu işlemleri IGES, DXF, DWG, SAT(ACIS), STL, STEP, VDA, VRML, parasolid dosyalarından kayıt veya transfer yapılabilir. 

Benzer Programlar Varken Neden Solid Works? 
SolidWorks şu andaki CAD programları arasında kullanımı en kolay olan programdır. Ayrıca bünyesindeki ‘'Hole wizard ‘'(delik sihirbazı ) ile metrik veya inch, havşalı veya faturalı tüm delikleri oluşturarak montaj ve tasarımda hızlılığı sağlar. Yine montajlara hareket verebilir, bu hareketlere çarpma kontrolü ‘'Collision Detection'' yapalabilir, böylece tasarlanmış parçanın prototip maliyeti sıfıra indirilmiş olur. Tüm bu işlemler sonucu oluşturulan dosyaların büyüklükleri diğer programlara nazaran çok daha az yer kaplamakta ve açılım işlem zamanları çok kısa sürede olmaktadır. Montajların çok büyük olması bu özelliği etkilemez. Tasarımlarda foto gerçekçi görüntüler oluşturulabilir ve animasyonlar yapılabilir. Ayrıca SolidWorks bir çok çözüm olanağına sahiptir. Bir kaç örnek vermek gerekirse ; CAMWorks ile parça veya kalıbın takım yolları çıkarabilir, COSMOS/Works ile mukavemet analizleri yapılabilir, ToolBox ile standart makine ve kalıp elamanları kullanılabilir. 
CAMWORKS : Parçaların otomatik işlem tanıtımıyla birkaç dakikada takım yolu çıkartabilir. Ayrıca takım yolları kontrol kütüphanesinde kontrolör tiplerine uygun formda çıkarılmaktadır. 
COSMOS/WORKS : Montajlar dahil parçaların mukavemet, flambaj, ısı transferleri analizleri yaparak optimizasyon analiziyle parçayı boyutlarında belirlenmiş mukavemet değerlerine göre değişiklikler yapar. 
Sonuç olarak SolidWorks 3 boyutlu tasarım için ideal çözümdür. 
Kısaca SolidWorks aşağıdaki özellikleri bir arada bulundurmaktadır. 

Tasarım 
• Katı modellerin avantajlarını kullanarak kolayca ve hızlı şekilde tasarım yapabilme imkanı sağlar. 
• İstenildiği anda ölçü değiştirerek tasarımı kolayca düzeltebilme imkanı sağlar. 
• Parça tasarımında diğer parçalara bağlı ölçü verebilme imkanı sağlar. 
• Feature Tree (Tasarım Ağacı) sayesinde yapılan işlemlerin sırasını değiştirebilme imkanı sağlar. 
• Nesne kütüphanesi ile sıkça kullanılan unsurları tekrar tekrar kullanabilme imkanı sağlar. 
• Windows'ta kullanılan sürükle-bırak, kes-yapıştır uygulamaları SolidWorks'te de aynı işlevleri yürütür. Örneğin control tuşuna basarak bir unsuru bir yerden bir yere veya bir dosyadan başka bir dosyaya taşıyabilme. 
• Bir parçadan değişik boyutlardaki konfigürasyonlarını Excel'de bir tablo oluşturarak otomatik olarak oluşturabilme imkanı sağlar. 
• Sürükle-bırak tarzı ile tasarımın imalata hazır teknik resimlerini otomatik olarak oluşturabilme imkanı sağlar. 
• Tasarımın herhangi bir anında yapılan değişikliklerde, teknik resimlerin otomatik olarak güncelleşmesi, istenirse teknik resimde yapılan değişikliklerde parçanın veya montajın güncelleşmesi imkanı vardır. 
• Karmaşık sac parçaların açılımlarını elde eder. Saclar ister düz ister konik olsun SolidWorks'te açılımlarını elde edebilme, otomatik olarak teknik resmini çıkarabilme imkanı sağlar.
Montaj 

• Binlerce parçadan oluşan montajlar yapabilme imkanı sağlar . 
• Smart Mate"(Akıllı Montaj) adı verilen bir uygulama ile montaj parçalarını yerleştirirken (snap to fit) yakala-oturt özelliği ile daha hızlı bir şekilde montaj yapma imkanı sağlar. 
• Montaj parçalarını, dinamik hareket mekanizmalarının çalışıp çalışmadığını kontrol eder. 
• "Collision Detection"(Çarpma Kontrolü) ile montaja dinamik bir hareket verildiği zaman çakışan parçaların olup olmadığını görme imkanı sağlar. 
• "Lightweight"(hafif yükleme) adı verilen bir sistem ile yüklü montaj dosyalarını daha hızlı bir şekilde açabilme imkanı sağlar.

Data Aktarımı 
• SolidWorks mevcut CAD yatırımlarını korumak üzere, hemen hemen pazardaki tüm mekanik CAD ürünleri için data aktarım modüllerini birlikte verir. Aşağıdaki formatlarda CAD datası uzantılarını okuması mümkündür. 
IGES 
SAT 
DXF 
STL 
DWG 
VDA 
SAT 
PARASOLID 
Photoworks 

• SolidWorks ile çizilen 3 boyutlu ürünlerin, montajların FotoRealistik görüntülerini elde etmek için kullanılan bir modüldür. Presentasyonlara, tekliflere eklenebilecek bu görüntüler ürünlerin daha iyi sunulmasını sağlayacaktır.
Featureworks 

Standart data çeviricileri ile gelen bilgiler parçayı parametrik şekilde kullanılmasını sağlayamaz. Parametreler çizilen CAD sisteminden bir diğerine geçirilemez. Bu yüzden parça üzerinde "şöyle nasıl olurdu?" sorusu için değişiklikler yapmak pek kolay olmaz. Bunun yapılabilmesi için parçanın tekrardan yapılandırılması, transferde kaybedilen bilgilerin bir sistem, bir algoritma ile tekrardan oluşturulması gerekir. İşte FeatureWorks bu işlemi yapar. Dışardan gelen CAD datasını analiz eder ve parçayı extrude, revolve, cut, fillet işlemlerinden oluşan bir yapı ile oluşturur. 
Solidworks Animator 

• SolidWorks Animator, SolidWorks' e entegre edilmiş, SolidWorks'un içinde çalışan bir animasyon programıdır. Dosya transferi veya dosya dönüşümüne gerek yoktur. Hızlı ve kolayca SolidWorks ortamında animasyonlar oluşturur. 
• Bunlar; dinamik olarak montaj hareketi, montajları açma veya kapama animasyonları ve döndürülebilir animasyonlar olabilir. Bu animasyonlar istenirse AVI formatında kaydedilebilir. Böylece Windows yüklü her bilgisayarda seyredilebilir.


SOLİDWORKS HAKKINDATEMEL BİLGİLER 

1.1. SolidWorks Nedir ? 

SolidWorks 2000, bilinen Microsoft Windows grafikal kullanıcı arabiriminin avantajlarını geliştiren mekanik tasarım otomasyon programıdır. 
SolidWorks 2000, detaylı resimlerin ve modellerin üretimi, boyutları ve özellikleri ile tecrübe ve fikirlerin hızlı olarak taslak haline dönüşmesini, mekanik tasarımlar için mümkün kılar. 
Bu bölümde aşağıdaki konuların üzerinde durulmaktadır. 
• SolitWorks 2000 SoftWore yüklenimi 
• SolidWorks terimleri ve belge pencereleri 
• Tasarım ağacının özellikleri 
• Hataların neler olduğunu bulmak 
• Sağ mous menülerinin tanıtımı 
• Parçaları seçmek 
• Zaman tasarrufu tavsiyeleri 
• Baskı için hazırlık yapmak 
• PhotoWorks ile modelleme yapmak


1.2. Solidworks 2000'de Softwore'in Yüklemesi İçin Gerekli Bilgiler 

1.2.1. Yüklemenin Gerçekleşebilmesi İçin Gerekli Sistem Donanımları 

Yüklemenin gerçekleşebilmesi için en azından aşağıdaki sistem donanımlarının bulunulması gerekmektedir. 
• Microsoft Windows NT 4.0 veya Windows 95 programları 
• Petium tabanlı bilgisayar ve DEC Aphastation. 
• En az 48 MB veya 64 MB RAM (daha fazlası tavsiye edilir). 
• Mouse veya başka işaretleyici aygıt. 
• CD-Rom sürücü 
1.2.2. Yüklemek İçin Gerekli Bilgiler 

SolidWorks 2000 CD yükleme programı size yükleme prosedürü içinde yol gösterir ve aşağıdaki bilgileri sorar. 
1.2.2. 1. Yüklemenin çeşidi 

a- Bireysel : Bu yükleme en yaygın olanıdır. Bir bilgisayara yapılmış olan yüklemedir. Diğer bilgisayarlar (Bir şebeke üzerinde olsalar bile ) SolidWorks yüklemesini ortak kullanamazlar. 
b- Cilent / Server : Bu yükleme SolidWorks'ü işletebilecek bir bilgisayar tarafından seçilmiş olmalıdır ve aynı zamanda bir server gibi davranarak, SolidWorks yüklemesinin bir veya daha fazla bilgisayar ile ortak kullanabilme imkanı sağlar. 
c- Sadece Server olarak: Bu yükleme, SolidWorks 2000 başvurusunu işletemeyen bir bilgisayar tarafından seçilmiş olmalıdır. Ama bu bilgisayar sadece bir server olarak davranır, bu yükleme türü ile birden fazla bilgisayara programın yüklemesini sağlar 
· SolidWorks Seri Numarası : Seri numarası SolidWorks kayıt Formunun ve CD kutusunun arkasına yazılmıştır. 
• Photo Works Seri Numarası : Eğer satıcı firmadan PhotoWorks programı da alınmış ise, satıcı firma tarafından verilen CD kutusunun arka tarafında SolidWorks kayıt formu üzerine yerleştirilmiş olan Photo Works seri numarasının girilmesi yeterlidir. 
• Enable veya Disable MCD : Bu seçeneğe sadece Windows NT 4.0 kullanıcıları başvurabilir. Eğer Mini-Client Driver destekli bir grafik kartı kullanıyorsanız, MCD (Mini- Cırent-Rriver) yetkilendirilmiş olmalıdır. Bu SolidWorks'ün 3D Open GL, ‘yi hızlandırmak için, kartın yeteneklerinin olabilmesi içindir.

1.2.3. SolidWorks SoftWore'yi yüklemek 

Bir bireysel kullanıcı, bir server veya bir cirent / server yüklerken aynı basamakları takip eder. Fakat yükleme boyunca sorulan sorulara cevaplar farklı olabilir. Örneğin; server olarak kullanılan bir bilgisayar için seri numarası gerekmez. 

1.2.3.1. Müşteri / Server Yüklemesi 
Bir bilgisayara server olarak dizayn edilmiş bir dosya birden fazla bilgisayara yüklemesine olanak sağlar. Ancak, her bir müşterinin SolidWorks başvurusunu kullanmadan önce, yetkili bayii tarafından kayıtlı olması gerekmektedir.

1.3. (Basic Concepts) Temel Kavramlar 
• Bir SolidWorks modeli parçalardan, montajlardan ve resimlerden oluşur. 
Bir katıyı oluşturmak için önce taslak oluşturulur, sonra oluşturulan taslağa fazla miktarda özellikler eklenebilir. Aynı zamanda diğer CAD sistemlerinden de hazır geometriler getirilerek devam edilebilir. 
Tasarımı geliştirirken; tasarım üzerinde değişiklikler yapmak veya özellikleri yeniden sıralamakta mümkündür. 
Bir görüntüde yapılan değişiklikler, otomatik olarak diğer görüntülerde de değişmektedir. Buda parçalar, montajlar ve resimler arasındaki birlikteliği sağlar. 
SolidWorks ihtiyaca uygun olarak, istenilen özellikleri kullanışlı şekilde güncelleştirme olanağı sağlar. 
İstenilen seçenekleri aktif hale getirmek için menü çubuğundan Tools'a oradan da Options'a girilir. Aktif hale getirilecek olan özelliklerin bir kaçı aşağıda verilmiştir. 
Sayfa seçenek ismi 
Sayfa üzerinde erişilebilir seçenekler 

Color (Renk) 
Renkler; çizgiler , yüzler , özellikler , resimler ve görüş alanı sınırlarına erişilebilmektedir. 
Cross hatch 
Cross hatch örneği , boyutu ve açısına erişilebilmektedir. 
Detailing 
(detaylandırma) 
Standart ölçülendirme, toleranslar, ok seçenekleri, detay çizgisi, yüzey işleme işaretlerin ve resmi detaylandırmaya erişilebilmektedir. 
Drawings 
(Resimler) 
Resmin gerçek boyutlarındaki görünümüne, detayına ve diğer standart çizimlere erişebilmektedir. 
Export (ihracat) 
IGES, STL, DXF,DWG, ACIS ve TIFF uzantısında dosyalarda kaydedilerek diğer CAD sistemlerine aktarılabilmektedir. 
Grid / Units 
(Enlem boylam kafesi) 
Grid; ekranın dikey ve yatay çizgilerle kafes görünümü sağlar. Izgara görüntüsündeki aralıklar inç, milimetre ve santimetre birimleri şeklinde döşenmektedir. 
İmport (İthalat) 
IGES dosyalarını diğer CAD programlarından aktararak üzerinde değişiklik yapabilme imkanı sağlar. 
Line Font 
(çizgi çeşidi) 
Seçilen kenar çizgileri için, kenar çizgilerinin büyüklüğü ve stilinin oluşturulmasını sağlar. 
Performance 
(performans) 
Katıyı gölgelendirme, tel çerçeve ve saydam görüntü elde ederek kaliteli görüntüler sunar. 
Reference 
Geometry 
(Referans 
Geometri) 
Referans Geometri parça, montaj ve resimler için boyuları bir çok koordinatta bir çok referans geometri olanakları sağlar. 

• SolidWorks yapılmış olan tüm çizimleri AutoRecover seçeneğini otomatik olarak aktif parça, montaj ve resim dokümanları ile ilgili bilgileri kaydeder. Eğer sistem kazası olursa bilgiler kaybolmaz. Bu seçeneği aktif hale getirmek için; Tools, Options' dan General tuşu tıklanır. 
Bir spesifik, aktif diyalog kutusuyla alakalı yardım sağlamak için, diyalog kutusundaki help butonona veya “F1” tuşuna basılarak yardım alınabilir.


1.4.Bir SolidWorks Parçasını, Montajını veya Resmini Açmak 
Bu bölüm, yeni veya mevcut olan parça, resim veya montaj dokümanının nasıl açılacağını tarif eder. 

1.4.1. Yeni Bir SolidWorks Belgesi Açmak 
Yeni bir sayfa veya kayıtlı olan parça, resim veya montaj dokümanı açmak için aşağıdaki işlemler sırası ile yapılmalıdır. 
1- Bir SolidWorks penceresinden, standart elet çubuğu üzerindeki aç kutucuğuna veya file'dan New seçeneğine tıklanır. 
2- Daha Part, Assembly ve Drawing seçenekleri sunulur, bu seçeneklerden isteğe uygun olan seçilir ve OK'lenir. 

Solid Works' de yeni bir dosya açmayı gösterme 

1.4.2. Mevcut Bir SolidWorks Belgesini Açmak Varolan bir parça, resim veya montaj dokümanını açabilmek için aşağıdaki yollar takip edilir. 
1- Menü çubuğunda File içinden Open seçeneğine tıklanır. Parça, resim veya montajı seçeneklerinden birini seçmek için browser seçeneği aktif hale getirilir. 
2- Bir parçanın görüntüsüne bakmak için, Preview seçeneği seçilir. 
3- Özel bir konfirgürasyonda parçayı açmak için Configure aktif hale getirilir. 
4- Bir belgeyi sadece gözden geçirmek maksadıyla açmak için, View Only seçeneği işaretlenir. 

6- Eğer bir montaj veya resim belgesi açılmak istenirse, references seçeneği işaretlenir ve istenilen belge isimleri değiştirilebilir. References seçildikten sonra ekrana bir diyalog kutusu gelecektir. Buradan New Pathname'e girilir ve Replace' seçilir. 

1.4.3.Mevcut Bir Parçayı Explorer'dan Açmak 
Bir parça, resim veya montaj belgesini direkt olarak Microsoft Explorer'dan açılabilir ve görüntülenebilir.

Explorer'dan bir Parçayı, resmi veya montajı belge açılmaksızın göstermek için, parçanın, resmin veya montajın ismi üzerinde mouse'un sağ tuşuna basılarak seçeneklerden Qurck View'i seçilir. 

1.5 SolidWorks Ana Sayfa Terimlerinin Tanıtılması 

1.6. Belge Pencereleri 
SolidWorks'de her bir resim, parça veya montaj bir belge olarak ve her belge ayrı bir pencerede gösterilmiştir. Aynı zamanda çeşitli dosya (parça, montaj veya resim) pencereleri açılabilir. 
Pencereleri düzenlemek için, maus ile onları sürükleyebilir veya bir köşesinden tutup çekerek, yeniden büyüklükleri ayarlanabilir. Ayrıca window menüsünden, coscode, Tile Vertically veya Tile Harizontally seçeneklerinden birini seçerek açılan dosyaların tümü ekranda gösterilebilir. 

1.6.1. View Orientation Kutusunun Tanıtılması 
Bu yardımcı görüntü menüsü, View ? Orientation komutuyla ekrana çıkar. Sol üst köşesindeki “topluiğne”ye tıklayarak bu kutunun devamlı ekranda kalması sağlanır. 
Bu menüdeki görüntüleri seçmek için iki defa tıklamak gerekir.“Normal To” seçeneği için önceden bir düzlem veya yüzey seçilmelidir.“Add” komutu o andaki ekran görüntüsüne isim verilmesi ve bu yeni ismin görüntü seçenekleri arasında çıkmasına yarar. Böylece devamlı çalışılan bir bölgeyi zumlamak yerine bu menüden tıklayarak o bölge ekrana getirilir. 

“Update” komutu, Normal To görüntüyü Front olarak veya Left görüntüyü Top olarak değiştirmeye yarar. Diğer görüntüler de bu değişikliğe göre yenilenmiş olur.“Reset” komutu sistem ayarlarına dönmeye yarar. 

1.7. FeatureManager Desing Tree (Tasarım Ağacı) Sütununun Tanıtılması 
SolidWork belge pencereleri 2 panele sahiptir. 
1- Feature Monager (tasarım ağacı) parça, montaj veya resim yapılarını listeler. 
2- Grafik Alanı, parça, montaj ve resimlerin yönlendirildiği ve oluşturulduğu yerdir. 
- Feature Manager ‘tasarım ağacı' aşağıdakileri yapmayı kolaylaştırır. 
• İsim ile örnek parça seçmeyi, 
• Yeni üretilen özelliklerin sırasını değiştirmeyi ve yerini belirlemeyi, 
• İsmin üzerinde çift tıklayarak yeni bir isim yazarak özellikleri yeninden isimlendirmeyi, 
• Seçilmiş özelliklileri saklamayı, 
• Rollback çubuğunu kullanarak, model veya montajı bir önceki durumuna geri döndürerek parça, resim ve montaj tasarımlarında kolaylıklar sağlar.


1.8. Sağ - Mous Menüleri 
Katı şekillerin üzerine gelip Sağ mous'a tıklanırsa Şekil 1.5.' deki seçenekler görülür. 
Şekil 1.5. Katı şekillerin üzerindeki Sağ mous komutların gösterilmesi 
Edit Sketch: Sketch çizimi düzenlemek veya değiştirmek istenildiğinde kullanılır. Çizgiye radyüs yapmak, yeni bir eleman eklemek veya ölçüleri değiştirmek gibi değişiklikler yapılmak istendiğinde kullanılır. 
Edit Definition: Formun seçeneklerini değiştirmek. Yani uzatmanın mesafesi, tipi, radyüsün değeri, pahın mesafesi gibi yeni değerler girilebilir. 
Parent/Child: Ebeveyn ile çocuk ilişkisini gösterir. Yani bu modelin bağlı olduğu, üzerinde oluştuğu temel elemanlar ile bu model üzerinde inşa edilen modelleri gösterir. 
Zoom To Selection: Bu form zum (ölçeklendirme) lama yapmak için kullanılır. 
Properties: Bu menüde formun adı, rengi veya görünürlüğü değiştirilebilir. Ne zaman, kimin tarafından oluşturulduğu gibi bilgileri içerir. 

Sketchin üzerine gelip Sağ maus'a tıklanırsa Şekil 1.6.'daki seçenekler görülür. 

“ Edit Sketch ”, “ Parent/child ”, “ Zoom To Selection ” ve “ Properties ” komutları yukarıdaki gibidir. 
Edit Sketch Plane: Sketch'in çizildiği düzlem veya yüzeyi değiştirmek için kullanılır. Yeni düzlem veya yüzeyi seçip “ Apply ” tuşuna tıklanır. 
Show / Hide: Sketch'in görünür veya gizli olmasının seçimini yapar.


1.9. Yanlışlıklar Nelerdir? 
SolidWorks 2000 yanlış yapılan çizimlerde kullanıcıya yardım olanağı sağlar. Yanlışın olduğu yeri ünlem işareti ile belirtir ve kullanıcıya ‘'What's wrong'' sunar ki bu bir parça veya montajın yeni oluşturulan hataların gösterir. 

Taslak, özellik, parça veya montaj ismi üzerinde mous'un sağ tuşuna tıklanırsa Şekil 1.7.'de görüldüğü gibi hataları gösterir. 

Bazı bilinen oluşturulmuş hataları içine almak için; 
• Boyutlar ve yakınlıkların sarkması, 
b- Çok büyük bir filleto gibi üretilmeyen özellikler, 
Rebuild Errors diyalog kutusundaki Display Errors'tan Every Rebuild kontrol kutusunu kontrol ederek hataların otomatik gösterilmesi kapatılabilir. Rebuild Errors diyalog kutusu, hata ilk üretildiği zaman gösterir veya Feature Manager dizayn ağacında parça üzerinde maus'un sağ butununa tıklanarak gösterilebilir. 

1.10. Maus Yardımıyla Sürüklemek ve Bırakmak 
SolidWorks çeşitli sürükleme ve götürüp bırakma operasyonları destekler. 
a- Özellilerin yeniden düzenlenmesi: Feature Manager (Tasarım ağacın)' da sürükleyerek yeni kurulmuş özelliklerin sırası değiştirebilir. İmleç bir özellik ismi üzerindeyken, mous'un sol butonuna basılarak özellik ismini yeni bir pozisyon listesine sürüklenerek taşınır. 
b- Açık belgeler arasında sürükleme yapmak ve bırakmak : Açık bir parça dosyasının Feature Manager (Tasarım ağacı)'ndan, açık bir montaj belgesine sokmak için parça ismi sağ tuşla tutularak sürüklenebilir. Bir parça veya montaj ismini aynı şekilde (Feature Manager) Tasarım ağac'ından bir resim (çizim) belgesine sürüklenebilir. 

1.11. Seçme Metodları 

1.11.1. Grafik Bölgesinden Seçmek 

Komutların çoğu seçimler yapmanızı gerektirir. Örneğin, bir fillet'i oluşturmak için oluşturmak istenilen fillet'in kenarları ve yüzleri seçilmek zorundadır. 
Seçmek Butonuna (Seçme aleti ) tıklatılır, sonra seçmek istenilen parçanın üzerine tıklatılır. 
Gösterge parçaların üzerinden geçerken, parçaların renk değiştirdiğine dikkat edilmesi gerekir. 
Seçme filtresi ile seçmek : Özel parçaların seçimini kolaylaştırmak için, seçmek istenilen parçanın özelliğine göre, selection filter'i düzenlenebilir. Filtre dizisiyle seçmek istenilen parçanın üzerinden geçerken parçaların belirtilmiş özellikleri aydınlanır. Bu kullanıcı için seçme niteliğindeki parçaları seçmeyi kolaylaştırır. 
Eğer ekranda görülmüyorsa view' den toolbars'a tıklanarak seçme aleti ve diğer kısa yol tuşları listeden seçerek aktif hale getirilebilir. 
Yüz ve kenar seçimi göstergeleri (imleçleri ) : Parçaları seçmekte kullanıcıya yardım etmek için, gösterge sembolü, göstergenin o anda işaret ettiği parçanın çeşidine işaret ederek değişir. Bir yüzeyin üzerini gösterge ile seçtiniz zaman, gösterge sembolü bir bayrak gibi biçimlendirilir, kenarın üzerindeyken, sembol bir düşey çubuk olur. Midpoint ise kenarın ortasındayken gösterilir. 
Birimin orta işaretini seçmek : Kenarın orta işaretinin seçimi için kolay yol, maus' un sağ butonu kenar üzerinde iken select midpoint tıklanır. 
Çok çeşitli parçalar seçmek : Birden fazla parça seçmek için, parçalar üzerinde tıklarken ctrl tuşu basılı tutulur. 
Sürükleyerek seçmek : Bir taslak veya resimde, dikdörtgenin etrafındaki parçaları seçmek için sürüklenir. Maus'un sol butonuna basılarak dikdörtgeni seçerek istenilen bölgeye sürüklenir. 
Halkaları seçmek : Eğer bir yüz seçilirse o yüz üzerindeki halkalarda seçilmiş olur. Teker teker halkaları seçmek için, yüzün üzerine tıklanır ctrl tuşunu basılı tutarak seçmek istenilen halkaları seçilir. 
Bir seçimi değiştirmek : Bazı diyalog kutuları seçilmiş parçaların listesini gösterir. Diyalog kutusu açıkken, istenilen parçayı seçerek modelde değişiklik yapılabilir. 
Saklanmış ve çakışmış parçaları seçmek : Bazen seçmek istediğiniz parça bir diğeriyle çakışmış veya arkasında olabilir. 
Bu durumda aşağıdaki yol izlenir. 
• Seçim yapmak istenilen yere mous' un sağ butonu ile tıklanır. 
• Menünün en üstündeki select other'a tıklandıktan sonra. Yes ve No göstergesi görülecektir. 
3. İstenilen parça aydınlandığı zaman, Y harfine seçilir ve sol butona parçayı seçmek için basılır. 

1.11.2. FeatureManager (Tasarım Ağacı)' dan Seçmek 
(Feature manager) Tasarım ağacından direkt olarak seçmenin çeşitli yolları vardır. 
• Bir modelde (Featuremanager) tasarım ağacında isimlerin üzerine tıklanarak özelikleri, taslakları, düzlemleri ve eksenleri seçilebilir. 
• (Featuremanager) Tasarım ağacında çeşitli ardışık parçaları shift anahtarına basılı tutarak seçilebilir. 
• Ardışık olmayan parçaları (Featuremanager) tasarım ağacında seçerken Ctrl tuşunu basılı tutarak seçilebilir. 
• (Featuremanager) Tasarım ağacından bir montaj içinde seçim yapılabilir. 

1.12. Alet Çubukları 
Alet çubuğu düğmeleri sık sık kullanılan komutlar için kestirme yoldur. Sık kullanılan bütün alet çubukları View Toolbars'dan çıkartılarak ekranın bir köşesine yerleştirilebilir. Bazı alet çubukları her zaman görünür, diğer alet çubukları ise y ukarıda bahsedildiği gibi çıkarılabilir. 
Alet çubuğu listesindeki en son seçenek (View Toolbars'ın altında Custamize), menüleri değiştirmek, alet çubuğu simgesini değişik, alet çubuklarınca hareket ettirmek ve kestirme anahtarlarını resetlemek için Customize tıklanır.. 

1.12.1 Görüntü Alet Çubuğu 
‘The View Toolbar' Görüntü alet çubuğu parçaların, resimlerin, ve montajların görüntüsünün en iyi şekilde gösterilmesini sağlar. 

Görüntü Alet çubuklarının açıklamaları kısaca aşağıda anlatılmıştır. 
Zoom to fit : Parça, resim veya montajın ölçü standartlarında görünümünü sağlar. 
Zoom to area : Bir sınır kutusu oluşturarak seçilen görüntünün büyütülmesini sağlar. 
Zoom in/out : Dinamik olarak seklinin ölçülerini değiştir. 
Rotate view : Parça veya montaj şeklini hareket ettirerek oluşturulan görüntü bir merkezi etrafında döner 
Pan : Dinamik olarak şekli hareket ettirir. 
Zoom to selection : Seçilen bir modelin, montajın veya resmin bir parçasını büyütür 
View orientation : İstenilen görünüşe yönlendirir . 
Previous view : Görünüşü önceki haline getirir. 
Shaded : Modeli üç boyutlu katı halde görüntüler. 
Fast hlr / hlg : Katının görünür ana hatlarını belirgin halde gösterir. 
Hidden lines removed : Sadece döndürülmüş modelin köşelerindeki çizgileri gösterilir. Karatılmış çizgiler kaldırılır. 
Hidden gray : Görülebilen kenarlar normal olarak gösterilir. Görülemeyenler ise gri silik çizgi ile gösterilir. 
Wireframe : Parça veya montajın bütün kenarlarını gösterir. 

1.13 Kalvye Kısayolları 
Klavye kısayol tuşları her menü parçası için ulaşılabilir. 
Örneğin ; File menüsünün açılması için, Alt+F tuşlarına basılması yeterlidir. 
Ayrıca, bazı komutlar, komutun yanındaki menü üzerinde görünen hızlandırıcı anahtarlara sahiptir. Örneğin; Ctrl + N kombinasyonu yeni bir dosya açar. 
Not: Çalışma stilinize uygun olması için klavye kısayol anahtarları özelleştirilebilir. 
Aşağıdaki tablo göstermek ve döndürmek için klavye kısa yollarını listeler. 
Hareket 
Anahtar Kombinasyonu 

Modeli döndürmek: 
* Horizontal (yatay) veya verfikal (düşey) olarak 
Ok anahtarları (Arrow keys) 
* 90 derece horizantal veya vertikal 
Shift + ok anahtarları 
* Saat Yönünde / saat yönüne ters 
Alt + sol / sağ ok anahtarları 
Modeli taramak 
Ctrl + ok anahtarları 
Büyütmek 

Küçültmek 

Modeli yeniden oluşturmak 
Ctrl + B 
Modelin bütün özellikleri 
Ctrl + Q 
Ekranı yeniden çizmek 
Ctrl + R 

1.14 Baskı Yapmak İçin Hazırlık 

1.14.1. Page Setup (Sayfanın Kurulması ) 
İşaretleyici (plotter) veya yazıcınız (printer) ile en iyi çalışan sayfa oryantasyonunu ve sayfa kenar boyluklarını düzenlemek için File, Page setup kullanılır. Bu düzenleme, setup'ı değiştirene kader, bastığınız bütün SolidWorks belgeleri için geçerlidir. 
Baskı (print) seçeneklerini düzenlemek için aşağıdaki yol takip edilir. 
• File'dan Page Setup'a tıklanır. 
• Pirinter şeritinden (tab'ından) 
• Paper Margins (Sayfa kenar boşlukları) : (Margins) sayfa kenar boşlukları için printer değer ayarlarını kullanarak Use Printer'' mangins düzenlenir. 
• Uygun çizgi (Line Weights) stil kutularından (ince, Normal ve Kalın) çizgi kalınlıkları kesin olarak belirtilir. 
• Page orientation (sayfa oryantasyonu) ya partrait (düşey sayfa yönü) yeda Landscape (yatay sayfa yönü) seçilir.
· (Scalek) Tarama kutusunda, resmi basmak için kullanılan ölçek belirtilir. 

1.15. PhotoWorks Girişi İle Modelleri Sunmak 
PhotoWork; SolidWorks 2000 başvurusu içinde ulaşılabilen, bir gerçekçi-resim sunma başvurusudur. SoldWorks modellerinden direkt olarak gerçekçi kopyalar oluşturmasına izin verir. PhotoWorks başvurusunu kullanarak, bir modelin, rengi, dokusu, yansıması ve şeffaflığı gibi dış görünüş özellikleri belirtilebilir.


BÖLÜM 2 

2 . SOLİDWORKS'DE TASLAK ÇİZMEK 

2.1.Yeni Dosya Açmak ve Dosya Farklarının İzahı 

Yeni dosya açmak için standart araç çubuğundaki New veya File ? New komutu kullanır. (Bu konu Bölüm 1'de de anlatılmıştır.) 
New menüsünden; Part (Parça), Assembly (Montaj) ve Drawing (Teknik resim) tipinde dosyalardan biri seçilir. Part sayfasında çizilen model yekpare olmalıdır. Yani birbirine dokunmayan, temas etmeyen formlar oluşturulamaz. 
Assembly sayfasında ise birbirinden ayrı, temas etmeyen modeller oluşturulabilir. Drawing sayfası ise part veya assembly dosyalarında çizilen modellerin ölçülendirilmesi ve kesit alınması için kullanılır. 

2.2. Sketch (Çizim) İçin Düzlem Veya Yüzey Seçmek 
Modellerin formları bir profilden oluşur. Bu profillere sketch (çizim) adı verilir. Sketchler bir düzlem veya yüzey üzerine çizilir. Çizilen model üzerindeki yüzeylere veya daha sonra oluşturulan düzlemlere sketch çizilebilir.

2.3.Taslak Araç Çubukları 
Taslak araç çubuklarında aletler , kişisel taslak elemanlarından daha ziyade, bütün olarak taslağı etkirler. Taslak araç çubukları, seçimi kontrol eder, kabataslak oluşturur ve değişik taslak ızgarası oluşturur. 
SolidWorks ilk açıldığında View ? Toolbars yoluyla veya yeni bir dosya açıldıktan sonra Tools ? Customize ile istenilen araç çubukları ekrana çıkartılabir. 
Araç çubuklarını Windows da olduğu gibi ekranda istenildiği kenara bırakılabilir. Bu taslak araç çubukları şekil 2.1.'de kısaca anlatılmıştır. 
Select : Komutu aktif hale getirilmesi için seçmek görevini sağlar. 
Grid : Ekranın dikey ve yatay çizgilerle kafes görünümü sağlar. 
Sketch : 2D Çizimlerin araç çubuğundaki aletleri aktif hale getirir. 
3D Sketch : 3D Çizimlerin araç çubuğundaki aletleri aktif hale getirir. 

2.4. Taslak Araç Çubuğundaki Çizim Aletlerinin Tanıtılması 
Point: Nokta koymak için kullanılır. 
Line : Taslak Doğru çizimi. 
Rectangle: Taslak Dörtgen çizimi. 
Ploygon : Taslak Çokgen çizimi. 
Centerline : Taslak Eksen çizgisi. 
Ellipse : Taslak Elips çizimi. 
Tangent Arc : İki uç arasında yay çizimi. 
Centerpoint Arc : İstenilen merkezde yay parçası çizimi 
3 Point Arc : Üç noktadan geçen yay çizimi. 
Spline : Serbest eğri çizimi için kullanılır. 

Mirror : Sketch elemanlarının seçilen eksene göre aynalanması sağlar. 
Trim : İki eleman arasındaki başka bir elemanın kesilmesi. 
Extend : Sketch elemanının ilk karşılaştığı elemana kadar uzatılması. 
Fillet : Sketch köşelerine radüs vermede kullanılır. 
Convert Entities : Varolan profilin sketch sayfasına taşınmasında kullanılır. 
Offset Entities : Modelin kenarlarını içeri veya dışarı ofset'lemede kullanılır. 
İntersection curve : Düzlem veya yüzeydeki eğrileri kesiştirir. 
Linear Sketch Step and Repeat : Tekrarı kullanılan taslak elamanlarının dorusal kalıbını oluşturur. 
Circular Sketch Step and Repeat : Tekrarı kullanılan taslak elamanlarının dairesel kalıbını oluşturur. 


Bu araç çubuğundaki “ convert entities ” ve “ offset entities ” komutları sketch elemanı oluştururken kullanılır, ancak var olan modellerin yüzeyleri veya kenarları baz olarak alınır. 
Mirror : Aynalanacak sketch elemanının seçilmesi ve CTRL tuşuna basarken ayna ekseninin seçilmesinden sonra mirror komutuna basılarak, seçilen sketch elemanı aynalanmış olur. Birden fazla sketch elemanı aynalanacaksa, aynı anda CTRL tuşuna basılarak istenilen sketch elemanlarını seçilir. 
Mirror komutunun diğer kullanılmasında ise eksen seçilip “mirror” tıklanır (eksen uçlarına doğru ikişer çizgi meydana gelir) daha sonra çizilen her eleman bu eksene göre aynalanmış olur.


2.5. Taslak Bağıntıları Araç Çubukları
Taslak ilişkilerini, araç çubuklarını, ebatları ve diğer geometrik ilişkileri kontrol eder . Eğer herhangi bir taslak, ilişkiler, ikonları , ön değer araç çubukları içerilmezseler, alttaki ikonların herhangi biri eklenebilir ve araç çubukları ihtiyaca göre düzenlenebilir. Bu komutların kısaca anlatımı Şekil 2.3.'de anlatılmıştır.
2.5.1. Dimension : Yapılan çizimi ölçülendirmek ve ölçü değiştirme komutu. 
2.5.2. Add relations : Çizimin ilişkilendirilmesi 
2.5.3. Display / Relete Relations: Çizim ilişkilerinin görülmesi veya bozulması


Dimension : (Ölçülendirme komutu) Seçilen elemanın veya iki eleman arasındaki ölçünün verilmesi için bu komut kullanılır. 
Verdiğimiz ölçünün değişmesi için eski ölçü üzerine iki defa tıklayarak yeni değer girilir. 
Ölçülen elemanın değerini hemen değiştirebilmek için Options/General altındaki Model / Input Dimension Value kutusunun seçili olması lazımdır. 
Add relations : Sketch elemanlarının birbirleriyle, diğer sketch elemanlarıyla veya model kenar veya köşeleriyle teğet, çarpışık eşmerkez v.b. ilişkilendirilmesinde kullanılır. 
Display / Relete Relations: Sketch çizerken otomatik olarak meydana gelen ilişkilerin veya sonradan kurulan ilişkilerin görülmesi veya bu ilişkilerden istenmeyenlerin silinmesi için kullanılır.



ALINTI

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder